4 Manieren om je oude Website op te Frissen

4 Manieren om je oude Website op te Frissen

Als je erover nadenkt zijn de websites door de jaren heen gigantisch veranderd Qua uiterlijk en mogelijkheden.
Zo’n 10 jaar geleden haasten alle bedrijven zich om zo snel mogelijk een online presentatie op te zetten.
Op de meeste van deze sites kon je niet zoveel, zeker niet in vergelijking met de moderne websites van tegenwoordig.
Potentiële klanten willen meer dan alleen maar informatie van een bedrijf of winkel, ze willen ook online kunnen bestellen, menu’s bekijken, live dingen kunnen zien met een webcam,navigeren naar de locatie enz.

Een factor die het extra moeilijk maakt is dat veel van deze bezoekers dat doen met veel verschillende apparaten, zoals pc’s, tablets en mobiele telefoons.
Ze verwachten echter op al deze apparaten een site met een goede gebruiksvriendelijkheid.
Als je als bedrijf een website hebt die er gedateerd en oubollig uitziet geeft dat een verkeerd signaal aan potentiële klanten.
Een verouderde website schaad de reputatie van een bedrijf en kan klanten de indruk geven dat het bedrijf als geheel achter loopt.
Hier zijn een paar dingen die je kunt doen om je website een nieuwe look te geven.

1. Gebruik een CMS systeem zoals WordPress.

Als je nog steeds bij elke wijziging een beroep op je website ontwerper moet doen om je website bij te werken, loop je al flink achter op de concurrentie.
Je moet in staat zijn om direct informatie aan uw site toe te voegen.
Op deze manier houd je je site levendig en nodigt bezoekers uit om regelmatig terug te komen naar je website.
Met een CMS systeem zoals WordPress kan iedereen een site bijwerken, nieuwe informatie toevoegen, berichten en afbeeldingen plaatsen.

Door gebruik te maken van een CMS systeem kun je ook aan meerdere mensen toestemming verlenen om inhoud te plaatsen.
Je kunt ook iemand meer en minder rechten geven en vooraf iemand de inhoud laten controleren en indien nodig herzien voordat deze live gaat op de website. Op deze manier kan een site eenvoudiger worden bijgewerkt zonder dat je alles zelf zult moeten doen.

2. Maak je site mobiel vriendelijk.

Hoe ziet je site eruit op het scherm van een smartphone? Hoe zit het met een iPad of tablet?
Klanten surfen steeds meer met mobiele apparaten op het internet, het is dus van cruciaal belang dat je website ook op deze mobiele apparaten goed te bekijken en te bedienen is.
Je kunt ervoor kiezen om een aparte mobiele website te laten maken of ervoor te zorgen dat je website responsive is, dat wil zeggen dat de inhoud van een website zich aanpast aan de grootte van het scherm waarop deze wordt bekeken.
Voor WordPress zijn er een groot aantal responsive templates beschikbaar waarmee je dus eigenlijk 2 vliegen in een klap slaat.
Als iemand in Google een zoekopdracht invoert kunnen de resultaten afwijken van een zoekopdracht op een pc computer omdat Google voorrang geeft  aan websites die mobiel vriendelijk zijn.

3. Bezoekers informatie verzamelen.

Bij veel warenhuizen kom je de deur niet meer uit zonder je e-mail adres achter hoeven te laten, dus waarom zou jouw website deze bezoekers informatie niet vast willen leggen?
Iedere bezoeker van je website moet de kans hebben zich aan te melden om speciale aanbiedingen of acties te  ontvangen.
Je kunt deze informatie krijgen door bezoekers vrijwillig hun email adres achter te laten, via een pop up scherm of bij het uitloggen nadat ze een aankoop via je website hebben gedaan.
Met deze verzamelde e-mail adressen ben je in staat om in contact te blijven met je klanten en het is belangrijk dat je hen regelmatig interessante e-mails stuurt met kortingen of informatie waar ze wat aan hebben.
Overdrijf niet want dan zouden je klanten deze mails als spam kunnen zien en averechts kunnen werken.

4. Zorg dat de pagina’s op je website snel laden.

De laadsnelheid van een website krijgt vaak niet de aandacht die het verdient.
Websitebezoekers hebben weinig geduld en tolereren geen websites die langzaam laden en met een druk op de knop zullen ze de website verlaten en gaan winkelen op die van een van je concurrenten.
Door de landingspagina van je website eenvoudig te houden kun je ervoor zorgen dat in ieder geval je homepage snel laad.
Maak zo min mogelijk gebruik van vervelende vertragende functies zoals video’s en muziek die automatisch start bij het bezoeken van een pagina.
Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee je de laadtijd van een pagina kunt controleren en lokaliseren waar de knelpunten m.b.t. laadtijd zitten.

Als je deze punten hebt verwerkt en je site hebt voorzien van een nieuwe frisse look, prik dan een datum, bijvoorbeeld 2x per jaar waarop je eens kritisch naar je website kijkt en onderzoekt op welke gebieden je je website nog kunt verbeteren.
Houd ook de sites van je concurrenten in de gaten en kijk of ze dingen doen die je ook wilt zien op je eigen website.
Om deze concurrenten een slag voor te blijven moet aandacht besteden aan de manier waarop bedrijven omgaan met hun klanten en de goede dingen die je ziet implementeren in je eigen website.
Vroeg of laat komt het nog zover dat mensen beginnen jouw systemen te kopiëren.

 


Cor B